NMHH: új szabályok védik a hírközlési szolgáltatások előfizetőit
2015. Augusztus 26. 10:01
Legkésőbb szeptember 1-jétől kell alkalmazniuk a hírközlési szolgáltatóknak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) előfizetői szerződéseket szabályozó új rendeletét, amely az eddigieknél erősebb jogi védelmet nyújt a felhasználóknak az egyértelműen meghatározott helyzetek megteremtésével. A rendelet egyes pontjai később, november 1-jén lépnek majd hatályba, ezen előírásokat december 1-jétől kell majd alkalmazni.
Az NMHH keddi közleménye szerint a rendelet megújítja az előfizetői szerződésekre vonatkozó hírközlési szabályozást. Változást hoz többek között a szerződés megkötése, módosítása, megszűnése, a szolgáltatói felelősség, a kiskorúak védelme és az üzleti előfizetőkre vonatkozó előírások terén is.
Az előfizetők ezentúl megalapozottabban dönthetnek a szerződéskötésről, az átláthatóbb általános szerződési feltételek (ÁSZF) alapján, valamint valamennyi előre látható költség előzetes ismeretében.
Az internet-szolgáltatóknak például a honlapjukon egy táblázatban, összehasonlítható formában közzé kell tenniük az összes általuk kínált szolgáltatás jellemzőjét és ajánlataik paramétereit.
A szerződés változásai annak megkötése után is jól nyomon követhetők lesznek az előfizetők számára.
A kétoldalú szerződésmódosításra csak a felek ténylegesen egyező akarata esetén kerülhet sor, az előfizetők hallgatásával nem lehet "észrevétlenül" módosítani. Határozatlan idejű szerződés egyoldalú módosításakor a szolgáltatók csak akkor változtathatják a szolgáltatás díját, ha azt meghatározott költségnövekedés vagy az infláció indokolja, és az emelés indokáról is tájékoztatniuk kell az előfizetőket.
A mobiltelefon-, mobilinternet-, műholdas és földfelszíni digitális televízió szolgáltatásoknál az előfizetők a szolgáltatásnyújtás megkezdésétől számított 14 napon belül felmondhatják a szerződést, ha a szolgáltatás nem, vagy nem megfelelően működik. A szerződés megszűnésének költségeit ebben az esetben a szolgáltatóknak kell állniuk.
A szolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy az előfizetők a szerződés megszűnésekor a szolgáltató tulajdonában lévő eszközt bármelyik ügyfélszolgálaton visszaadhassák, a felmondás elfogadását pedig továbbra sem tehetik az eszköz leadásától függővé. Hívásindításkor a hívás díjmentes megszakítására a telefonszolgáltatók ezentúl kötelesek legalább 5 másodpercet biztosítani a hívó fél számára a korábbi 3 másodperc helyett a hangpostára irányítás előtt.
Automatikusan kötbér jár majd az előfizetőknek a hibaelhárításról és a szolgáltatás újbóli elérési lehetőségéről szóló értesítés késésekor vagy elmaradásakor.
A kiskorúak védelme érdekében az internet-szolgáltatók kötelesek a honlapjukon könnyen megtalálható helyen közzétenni a káros tartalmakat szűrő szoftverek elérhetőségét és a használatukra vonatkozó tájékoztatást.
December 1-jétől kell majd alkalmazni a ráutaló magatartással - nem írásban - kötött szerződésekre vonatkozó új szabályozást, amelynek értelmében ebben az esetben is kötelesek a szolgáltatók egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az előfizetőknek.
Az előfizetők évente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól a szerződés - bármely időpontban hatályos - lényeges tartalmáról szóló dokumentum átadását.
A szolgáltatóknak a meghirdetett akciós feltételeket és azok módosításait szerepeltetniük kell az általános szolgáltatási feltételükben.
Határozott idejű szerződéskötéskor a szolgáltatóknak a szerződés megkötése előtt tájékoztatniuk kell az előfizetőt az őt minimálisan terhelő minden költségről. Az ilyen szerződést csak akkor módosíthatják egyoldalúan a szolgáltatók, ha valamilyen jogszabályi változás vagy a hatóság döntése erre kötelezi őket, és a határozott idejű szerződést nem lehet majd ráutaló magatartással módosítani.
A kártyás előfizetés megszűnésekor a szolgáltatók a fel nem használt összeget kérésre kötelesek lesznek visszafizetni az ügyfélnek.
Az előfizetők a jövőben akkor is jogkövetkezmények nélkül felmondhatják a határozott idejű szerződést, ha a szolgáltatás minősége hosszabb időn keresztül rendszeresen rossz, a szolgáltató a szerződés lényeges tartalmát jogsértően módosítja - például díjat emel -, vagy a szerződésben szereplő műsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértően kivesz.
A kisebb üzleti előfizetők védelmére is kitér az új szabályozás, a mikro- és kisvállalkozások szerződéseiben a felek csak a rendeletben tételesen felsorolt rendelkezésektől térhetnek el, annak érdekében, hogy a kis szervezetek a fogyasztókhoz hasonló erős előfizetői jog- és érdekvédelemben részesülhessenek. A nagyobb üzleti előfizetők számára - jobb érdekérvényesítő képességük miatt - az eltérés lehetősége jóval szélesebb körben válik megengedetté.
Az NMHH elnökének rendelete egyértelmű partneri helyzetet hoz létre szolgáltató és felhasználó között, a benne foglaltakról a hatóság saját készítésű internetes kisfilmben is tájékoztatást ad. Hatékonyabb fellépési lehetőséget teremt a tisztességtelen, az előfizetőknek és a piacnak egyaránt ártó szolgáltatói gyakorlatokkal szemben anélkül, hogy szükségtelenül korlátozná a piacot és az innovációt. Bátorítja a valódi versenyt, emellett javítja a hírközlési piac áttekinthetőségét, frissíti, modernizálja a szabályozást, így a szolgáltatók számára is világos kereteket, korrekt szabályozási környezetet biztosít - olvasható az NMHH közleményében.
Forrás: MTI
Szakértői jelentések a cégtulajdonosnak
- A várakozásoknak megfelelően alakultak a munkaerő-piaci adatok a szakértők szerint
- Az új Földtörvény hatásai az agráriumban
- KSH: májusban tovább csökkentek az ipari termelői árak
- Növekvő pályán tartja magát az építőipar
- Magyarország is építi innovációs ökoszisztémáját
- A The Riverside Company szerint érdemes befektetni a régióban
- Manpower: a magyar cégek harmada nehezen talál megfelelő munkaerőt, főként szakmunkások, mérnökök hiányoznak
- Bisnode: nővelték bevételüket az internetes kereskedők
- Bisnode: évek óta veszteséges a vendéglátóipar
- Ezer milliárdos beruházási igény az állattenyésztésben
V Pont bemutató:
Rentabilitás Kft
Békéscsaba
A Rentabilitás Kft. több mint 35 éve végzi tevékenységét könyvviteli és tanácsadási területen. A társaságunk fő célja egy olyan szakértő csapat létrehozása, amelynek nem létezik megoldhatatlan számviteli vagy adózási feladat. Az ügyfélélményen alapuló visszajelzések számunkra azt mutatják, hogy a vállalkozók olyan könyvelőirodát keresnek ahol a szakértelem az elsődleges mérce. Ennek az elvárásnak igyekszünk minden nappal egyre jobban megfelelni.
Füredi Könyvelő és Mérnöki Kft
Balatonfüred
A Füredi Könyvelő és Mérnöki Kft egyéni és társas vállalkozások, valamint egyéb szervezetek részére nyújt könyvelési, bérszámfejtői és adótanácsadói szolgáltatást. Emellett vállaljuk üzleti tervek, hitelkérelmek elkészítését is.
Munkánkban a pontosságra és megbízhatóságra törekszünk.
Tóthné Polyánszky Éva Irén ev.
Debrecen
2008-tól mint egyéni vállalkozó is dolgozom. Mérlegképes könyvelő Adótanácsadó és közgazdász vagyok. .Teljes körű könyvviteli szolgáltatás, beszámoló, szabályzatok készítése. Bérszámfejtés, bevallások készítése. Igény esetén gazdasági elemzés, kontrolling. Pályázatírás, pályázati monitoring.