Hogyan tegyük rendbe a munkavédelmi feladatokat?
2013. Február 12.
Kezdő tanácsadó koromban azt vártam, hogy majd azok keresnek meg, azzal, hogy tegyük rendbe a munkavédelmi feladataikat, akikre jól ráijesztett egy felügyelő. Ezzel szemben egy felmérésünkből nemrég világosan kiderült, hogy az igazán fejlődő kisvállalkozások nem azért teljesítik a jogszabályokban előírt kötelezettségeiket (közük ezt is), mert rettegnek a hatóságoktól, hanem azért, mert szeretik, ha minden rendben van a cégnél.
Ők, ha megtudják, hogy pl. a munkavédelem még nincs rendben, akkor saját erőből megoldanak, amit tudnak, majd keresnek egy profit, akire nyugodt szívvel rábízhatják a többit. Innentől kezdve nem kell ez energiájukat arra fecsérelniük, mikor mit hazudjanak, hanem nyugodtan foglalkozhatnak a cégük fejlesztésével, nem kell attól félniük, hogy majd magasról fognak nagyot esni. Az ilyen típusú cégvezetőknek állítottam össze ezt az anyagot.
Vajon Önnek kell ezzel foglalkoznia?
Ha a vállalkozásnak legalább egy alkalmazottja van, akkor szinte minden munkavédelmi előírás vonatkozik rá (ugyanis szervezett munkavégzésnek minősül), kivéve, ha csak a társaság tulajdonosai dolgoznak (az tagi jogviszony). Az egyéni vállalkozóra szintén nem vonatkozik a Munkavédelmi törvény, ha nincs alkalmazottja.
Sok olyan jogszabály van, amit egy vállalkozó figyelmen kívül hagy, ha megteheti, lássuk, a munkavédelem mikor NEM tartozik ebbe a körbe? Nézzük szigorúan csak pénzügyi alapon: ha bízik abban, hogy a tevékenysége nem veszélyes, soha nem ellenőrzik, illetve soha nem történik baleset vagy foglalkozási megbetegedés a vállalkozásnál, akkor első látásra tűnhet úgy, hogy ez felesleges kiadás.
Mielőtt megkönnyebbülten hátradől, hadd mutassak be néhány helyzetet, amikor szüksége van arra, hogy a munkavédelem rendben legyen a vállalkozásában:
MUNKAVÉGZÉS A FELÜGYELŐ GYEREKÉNEK ÓVODÁJÁVAL SZEMBEN
Forgalmas helyen bármikor megfordulhat munkavédelmi felügyelő is, és ha észreveszi a szabálytalan munkavégzést, garantáltan beugrik egy ellenőrzésre.
ZSAROLÁSI ÉS BOSSZÚ LEHETŐSÉG KIZÁRÁSA
Ne becsülje alá ennek a kockázatát, egyik ügyfelünket épp az italozás miatt kirúgott dolgozói feljelentésének "köszönhetjük". Ha megtörtént az összezördülés, az OMMF ellenőrzéséig nagyon kevés idő van a hiányzó dokumentumok gyors pótlására.
"FELÜGYELŐVESZÉLYES" MUNKATERÜLETEKEN VÉGZETT MUNKA
Ha nagyobb építkezésekre akár csak pizzát szállít ki, akkor is jó eséllyel találkozhat egy épp ellenőrzést végző felügyelővel... hát még ha szerelést, felmérést vagy egyéb párnapos munkát végez ott.
BESZÁLLÍTÓMINŐSÍTÉS
Egyre jobban elterjed az a szokás, hogy komolyabb cégek (nemcsak a multik) csak úgy állnak szóba a partnerekkel, ha rendben van náluk a munkavédelem. Nincs kellemetlenebb, mintha egy megnyert szerződést azért veszít el, mert nem engedik be a munkaterületre kockázatértékelés, oktatás és egyebek hiányában. Ha nagyobb cég telephelyén végez munkát, erre számíthat.
KIS BALESET NAGY KÖLTSÉGEI
Nem közismert, de baleset esetén egyrészt az OEP követelheti az orvosi ellátás költségeinek megtérítését, valamint a dolgozó is kérhet kártérítést. Íme két eset:
1)
A határozott időre foglalkoztatott takarító a saját vödréből kiömlő vízben megcsúszott, elesve jobb keze maga alá szorult, a jobb orsócsontja eltörött. Baleseti eredetű munkaképesség csökkenése 36% lett. A bíróság szerint a munkáltató az általa szabályszerűnek tekintett lábbeli viselését a munkavállaló számára nem biztosította. Annak ellenére, hogy többször észlelte, hogy a sérült nem a szabályszerű cipőt viselte, a munkavégzéstől nem tiltotta el.
A MEGÍTÉLT KÁRTÉRÍTÉSEK:
• nem vagyoni kártérítés sérültnek: 1.500.000 Ft + kamat (6 évre)
• nem vagyoni kártérítés a sérült férjének: 500.000 Ft (ugyanis a férjének sérült a teljes, ép- és egészséges családban éléshez való joga)
• gyógyszerköltség: 92.222 Ft háztartási ki-segítő: 680.000 Ft
• háztartási kisegítő költsége: 10.000 Ft/hó
• perköltség: 150.000 Ft
• elmaradt jövedelem: 1.128.078 Ft
• keresetveszteség: havi 26.016 Ft járadék
2)
A takarítót az élelmezésvezető a függönyök leszedésére és az ablaktisztításra utasította, de előtte a biztonságos munkavégzés feltételeit meghatározta, és azt is közölte a munka megkezdésekor, hogy használjon létrát, amely a közeli raktárhelyiségben található.
Ennek ellenére a takarító saját elhatározásából a munkafolyamat gyorsítása érdekében nem használta a létrát, hanem az ablak előtt lévő munkaasztalra állt fel, majd az asztal mellett lévő, támla nélküli székre lépett, amely felborult. A sérült a földre esett és bal térdén zúzódást szenvedett
.
A bíróság megállapította, hogy a sérült korábban részt vett a takarítás biztonsági előírásaira, létra használatára vonatkozó munkavédelmi oktatáson, de a munkáltató megbízottja az utasítás kiadását követően a munka megkezdésétől a baleset bekövetkezéséig a sérült munkavégzését nem ellenőrizte, illetve nem győződött meg arról, hogy a sérült a munkavégzésre vonatkozó utasítást betartja-e.
Az ellenőrzés elmulasztása olyan kötelezettségszegés, amely megtérítési kötelezettségét megalapozza, így a 618.724 Ft orvosi ellátási költséget a munkáltató fizeti.
Szakértői jelentések a cégtulajdonosnak
- A várakozásoknak megfelelően alakultak a munkaerő-piaci adatok a szakértők szerint
- Az új Földtörvény hatásai az agráriumban
- KSH: májusban tovább csökkentek az ipari termelői árak
- Növekvő pályán tartja magát az építőipar
- Magyarország is építi innovációs ökoszisztémáját
- A The Riverside Company szerint érdemes befektetni a régióban
- Manpower: a magyar cégek harmada nehezen talál megfelelő munkaerőt, főként szakmunkások, mérnökök hiányoznak
- Bisnode: nővelték bevételüket az internetes kereskedők
- Bisnode: évek óta veszteséges a vendéglátóipar
- Ezer milliárdos beruházási igény az állattenyésztésben
V Pont bemutató:
Adószámadó Iroda
Izsák
www.adoszamado.hu - Alap és emeltszintű szolgáltatásnyújtás!
Az emelt szint a mulasztási bírság átvállalással történő NGM-ben regisztrált adószakértővel ellenőrzött fokozott biztonságú és ellenjegyzett szolgáltatásnyújtás.
Az alapszintű szolgáltatásnyújtás szakképzett, sok /20/ éves gyakorlattal rendelkező mérlegképes könyvelő végzi.
Érdeklődjön, kérjen ajánlatot! adoszamado@gmail.com, http:\\adoszamado.hu
Könyveléscentrum
Debrecen
A Könyveléscentrum adószakértője segít működő vállalkozások vagy vállalkozás indítás előtt állóknak eligazodni az adózás jogi útvesztőjében. Könyvviteli számviteli szolgáltatások, adóbevallások, bérügyintézés terén is állunk rendelkezésére új vagy már működő vállalkozások számára.
Tuti-Kontír Kft
Budapest XI. kerület
Könyvelés, bérszámfejtés 20 éves szakmai tapasztalattal, jogászokkal.